Upprörd mamma – om könsroller

Det pratas mycket om vikten av genusperspektiv i pedagogiska verksamheter som skola och dagis. Och det känns som om de flesta är medvetna om att det finns en problematik som man arbetar mer eller mindre framgångsrikt med.

Men vi har fått uppleva en verksamhet (i och för sig inte pedagogisk) där medvetenheten om detta verkar obefintlig: fotbollsskolan…
(Jag nämner inget klubbnamn eftersom jag inte pratat med dem ännu).

Dottern ville börja spela fotboll i vår. Delvis därför att kompisen (”kärleken”) från dagis skulle börja, men hon tyckte att det verkade kul också förstås! Coolt att få fotbollströja och en egen boll…

Sambon och hon åker dit. Vid första träningstillfället blir hon besviken. Tjejer och killar spelar inte ihop! Dessutom har killarna mycket större plan. Och målställningar – vilket tjejerna saknar (!). Det registrerar och kommenterar hon direkt. Hon undrar varför det är så!? Tjejerna får leka kull och göra olika övningar med bollen (springer fram till den och ska nudda den med rumpan och sånt). Hon kommer hem (med stukad fot :-() och tycker att det var sådär…

Andra gången hon är där ser det ungefär likadant ut. Tjejerna leker kull och gör övningar medan killarna (inklusive kompisen) passar mellan varandra och skjuter mot mål. Spelar fotboll! ”Det vill jag också göra!”. Hon går av planen, vägrar vara med på resten av träningen och vill inte gå dit igen.

Kanske beror det på att fotboll inte är något för henne. Eller att hon blev blyg i den nya gruppen och inte riktigt vågade vara med. Eller kanske att hon blev rädd att göra sig illa igen.

Men jag tror inte det! Jag tror på det hon kommenterar – och det är att hon upplever det som orättvist! Och trist! Kull leker de ju på dagis.

Hursomhelst tycker jag att den här kill- och tjejuppdelningen är helt galen. De är sex år!

5 reaktioner på ”Upprörd mamma – om könsroller”

  1. Det måste ju betyda att hon ska börja spela hockey! Där är alla barn tillsammans alltid. 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.